Kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöönotto on yhä kesken ja puutteellinen

Tampereen kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöönotto ei ole sujunut ongelmitta. Ensimmäinen kausi lässähti kuin pannukakku kausilippujen myynnin jäädessä valovuosia tavoitteestaan.

Tästä ei pidä kuitenkaan vetää johtopäätöstä, että itse kaupunkipyöräjärjestelmä olisi vain kahden viikon kokeilun perusteella tuomittu epäonnistumaan.

Ihmettelemmekin innokkuutta tehdä päätelmiä kaupunkipyörien suosioon vaikuttavista tekijöistä, kuten sähköpotkulaudoista ja sateisesta säästä samaan aikaan, kun Helsingissä lähes vastaava kaupunkipyöräjärjestelmä on ollut huippusuosittu jo usean vuoden ajan.

Tampereella kaupunkipyöräjärjestelmä on ollut vasta pari viikkoa täysimääräisesti käytössä. Voisivatko siis Tampereen ongelmat johtua itse käyttöönoton epäonnistumisesta?

Pyöräilykauden alkaessa huhtikuussa, saatiin kaupunkipyörät täysimääräisesti Tampereella käyttöön vasta elokuussa. Myös sovellus, jolla pyöriä piti varata ja hallinnoida, oli kesken vielä kesäkuussa eikä se ole tähän päiväänkään mennessä toiminut ongelmitta. Pyöräilykausi jäi siis totaalisen tyngäksi. Kaupunkipyörien lanseerauskin peruttiin kesäisten koronatartuntojen nousun myötä.

Suurin ongelma on se, että kaupunkilaisille ei markkinoitu ja viestitty palvelusta ja miten sitä käytetään. Kaupunkipyörät saapuivat kaupunkikuvaan kaikessa hiljaisuudessa vaikka kyseessä on todella odotettu uudistus. Koronapandemialle ja siitä johtuville haasteille ei tietenkään voi mitään, mutta todellisuudessa kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöönotto on vielä kesken ja puutteellinen. Parannettavaa on paljon.

Pyöräasemat, joista pyörät lainataan ja joihin ne palautetaan, kaipaavat sijaintinsa suhteen uudelleentarkastelua. Niiden pitäisikin sijaita paikoissa, joissa ne täydentäisivät joukkoliikennettä ja joukkoliikenteen katvealueita.

Nyt asemat ovat vain kantakaupungin alueella ja tiheimmillä joukkoliikennereiteillä. Kysyntää luodaan tarjonnalla, ja asemaverkostoa kannattaa laajentaa esimerkiksi Hervantaan, jossa sille on paljon potentiaalia, kun kaupunkilaiset haluavat siirtyä lähiön laitamilta ratikkaan tai bussiin.

On erittäin tärkeää myös kuulla kaupunkilaisia ja heidän toiveitaan asemaverkostosta sekä pyörien ja sovelluksen käyttämisestä. Odotamme innolla vuoden 2022 kaupunkipyöräkauden avaamista kansanjuhlan merkeissä!

Mielipide julkaistu 1.9. Tamperelaisessa.

Edellinen
Edellinen

Koonti yhdyskuntalautakunnasta 1/2021

Seuraava
Seuraava

Saavutettavuus tekee digitaalisesta maailmasta paremman